Mitä liikevaihto tarkoittaa? – Kattava opas liikevaihtoon Suomessa

Asiakaspalvelija työskentelee asiakkaan kanssa.

Liikevaihto on termi, johon törmää jokainen yritystoiminnasta kiinnostunut. Mitä liikevaihto tarkoittaa käytännössä, ja miksi sen ymmärtäminen on tärkeää? Yksinkertaistettuna liikevaihto tarkoittaa yrityksen tuotteiden tai palveluiden myynnistä kertyneiden tulojen summaa tietyltä ajanjaksolta. Se on yrityksen keskeinen tunnusluku, joka kuvaa toiminnan laajuutta rahamääräisesti. Toisin sanoen liikevaihto kertoo, mikä on liikevaihto euroissa mitattuna – ilman arvonlisäveroa ja muita myynnin määrään perustuvia veroja. Tässä artikkelissa käymme läpi liikevaihdon määritelmän, laskemisen perusteet ja merkityksen erityisesti suomalaisesta näkökulmasta. Lisäksi pohdimme, mitä liikevaihto kertoo yrityksestä, miten liikevaihtoa tulkitaan, miten liikevaihto lasketaan, sekä mitä pidetään “hyvänä” liikevaihtona eri tilanteissa. Lopuksi tarkastelemme liikevaihdon roolia Suomessa – esimerkiksi verotuksessa ja yritysten lakisääteisissä velvoitteissa.

Kuvassa tehdastyöntekijä mittaa tuotteita – vertauskuvallisesti liikevaihto on mittari, joka kertoo yrityksen toiminnan laajuuden. Liikevaihtoakin “mitataan” yleensä tilikausittain, ja sen kehitystä seurataan tarkasti yrityksen talouden suunnittelussa.

Lyhyesti sanottuna liikevaihto tarkoittaa yrityksen myyntituottoja tietyn ajanjakson aikana. Se ei kuitenkaan kerro vielä mitään yrityksen kannattavuudesta – suuri liikevaihto ei automaattisesti tarkoita suuria voittoja. On tärkeää ymmärtää liikevaihdon ja tuloksen ero, sekä osata suhteuttaa yrityksen liikevaihto toimialaan ja yrityksen kokoon. Seuraavissa luvuissa syvennymme näihin teemoihin yksityiskohtaisemmin.

Liikevaihdon määritelmä kirjanpidossa

Virallisesti liikevaihto määritellään kirjanpidossa tarkasti. Liikevaihdon määritelmä Suomen kirjanpitolain mukaan on seuraava: Liikevaihtoon luetaan yrityksen varsinaisen toiminnan myyntituotot, joista on vähennetty myönnetyt alennukset sekä arvonlisävero ja muut suoraan myynnin määrään perustuvat verot. Käytännössä tämä tarkoittaa, että liikevaihtoon sisällytetään kaikki ne tulot, jotka yritys saa tuotteidensa ja palveluidensa myynnistä asiakkaille, pois lukien arvonlisävero ja mahdolliset muut myyntiin suoraan liittyvät verot. Myynnistä vähennetään myös esimerkiksi asiakkaille annetut alennukset. Sen sijaan yrityksen liiketoimintaan kuulumattomia tuottoja (kuten satunnaiset myyntivoitot käyttöomaisuuden myynnistä tai sijoitustuotot) ei lasketa liikevaihtoon, vaan ne esitetään kirjanpidossa erikseen muina tuottoina.

Oleellista on huomata, että liikevaihto lasketaan yrityksen varsinaisen toiminnan tuotoista. Varsinaisella toiminnalla tarkoitetaan yrityksen perustehtävää: sitä liiketoimintaa, jota varten yritys on perustettu ja mitä se jatkuvasti harjoittaa. Jos yrityksellä on säännöllisiä tuloeriä, jotka eivät alun perin kuuluneet sen ydinliiketoimintaan mutta ovat vakiintuneet osaksi toimintaa, nekin voidaan lukea liikevaihtoon kirjanpitolain nykysäännösten mukaan. Esimerkiksi jos yritys vuokraa jatkuvasti ylimääräistä toimitilaa eteenpäin ja saa siitä tuloja, voidaan nämä toistuvat vuokratulot mahdollisesti sisällyttää liikevaihtoon – vaikka ne aiemmin ehkä luokiteltiin “liiketoiminnan muihin tuottoihin” kirjanpidossa. Pääsääntö on kuitenkin selvä: liikevaihto kuvaa yrityksen varsinaisen myyntitoiminnan tuottoja, joilla rahoitetaan yrityksen kulut ja toimintaa pyritään kasvattamaan.

Edellä mainitun mukaisesti liikevaihto löytyy virallisesti yrityksen tuloslaskelmasta ensimmäisenä rivinä. Tuloslaskelmassa se esitetään yhtenä kokonaislukuna tilikaudelta kertyneenä summana. Yrityksen liikevaihtoilmoitetaan aina ilman arvonlisäveron osuutta, koska arvonlisävero ei ole yrityksen tuloa vaan läpikulkuerä, joka tilitetään valtiolle. Liikevaihto siis mittaa nimenomaan yrityksen oman myynnin rahamäärää. Esimerkiksi Wikipedia tiivistää: “Liikevaihto tarkoittaa kirjanpidossa myyntituottojen summaa, josta on vähennetty arvonlisävero… Liikevaihto mittaa yrityksen liiketoiminnan laajuutta”. Tämä laajuus ilmenee konkreettisesti siinä, liikkuuko yrityksen kassassa tuhansia, miljoonia vai miljardeja euroja vuodessa.

Miten liikevaihto lasketaan?

Miten liikevaihto lasketaan? Liikevaihdon laskeminen on periaatteessa yksinkertaista: lasketaan yhteen kaikki yrityksen myyntitulot halutulta ajanjaksolta ja poistetaan summasta arvonlisävero sekä mahdolliset myyntiin suoraan liittyvät verot ja alennukset. Toisin sanoen, kun pohditaan miten lasketaan liikevaihto, otetaan yrityksen kokonaismyynti ja vähennetään siitä verojen osuus, joka ei jää yritykselle itselleen. Jos yritys harjoittaa useita eri myyntitoimintoja tai myy useita tuotteita, liikevaihto on näiden kaikkien myyntien veroton kokonaissumma.

Yksinkertaisena esimerkkinä liikevaihdon laskemisesta voidaan ajatella kolmen kuukauden myyntiä: jos yritys myy tammikuussa tuotteita 1 000 eurolla (ilman arvonlisäveroa), helmikuussa 2 000 eurolla ja maaliskuussa 1 500 eurolla, on yrityksen liikevaihto kyseiseltä vuosineljännekseltä 4 500 euroa (1 000 + 2 000 + 1 500). Mikäli myyntisummat sisältäisivät arvonlisäveron, pitäisi ne ensin muuntaa verottomiksi ennen yhteenlaskua. Esimerkiksi Suomen yleisellä 24 %:n arvonlisäverokannalla 1 240 euron bruttomyynti vastaa 1 000 euron myyntiä ilman veroa – tästä 240 € on arvonlisäveroa, joka tilitetään verottajalle, ja 1 000 € on liikevaihtoa yritykselle.

Huom: Yrityksen ei tarvitse itse tehdä vaikeita laskutoimituksia erotellakseen arvonlisäveron, sillä laskutus- ja kirjanpito-ohjelmat hoitavat tämän automaattisesti. Oleellista on ymmärtää, että liikevaihtoon ei lasketa mukaan arvonlisäveroa, koska se ei ole yrityksen omaa tuloa vaan läpikulkuerä. Liikevaihto kuvaa vain sitä osuutta myynnistä, joka jää yrityksen käyttöön sen oman toiminnan pyörittämiseen.

Käytännössä liikevaihdon laskeminen tarkoittaa siis myyntilaskujen ja käteismyynnin summien yhteenlaskemista tietyn ajanjakson ajalta, kunhan luvusta on poistettu verot ja mahdolliset myyntiin liittyvät oikaisuerät. Jos yrityksellä on kirjanpito ajan tasalla, liikevaihto on helppo nähdä suoraan tuloslaskelmasta tai myyntiraporteista. Monet yritykset seuraavat liikevaihdon kehittymistä kuukausittain ja neljännesvuosittain, ei vain tilikauden lopussa. Näin voidaan verrata myynnin trendiä ja tarkkailla kasvua tai laskua ajoissa.

On hyvä huomata, että liikevaihto lasketaan bruttoprofiilina ennen kulujen vähentämistä. Tästä syystä liikevaihto ei kerro mitään suoraan yrityksen voitosta tai tehokkuudesta – siihen palaamme seuraavaksi. Mutta jo ennen sitä: muista, että liikevaihto on yrityksen “top line” eli ylimmäinen rivi tuloslaskelmassa, josta kaikki lähtee liikkeelle. Se on pohja, josta yrityksen kulut vähennetään matkalla kohti tulosta.

Liikevaihto ja yrityksen tulos – mitä eroa?

Pelkkä liikevaihdon suuruus ei paljasta, onko yritys voitollinen vai tappiollinen. Liikevaihto ei ole sama asia kuin yrityksen tulos. Yrityksen tuloksella (kuten liiketulos tai tilikauden tulos) tarkoitetaan summaa, joka jää käteen, kun kaikki kulut on vähennetty liikevaihdosta. Onkin tärkeää ymmärtää liikevaihdon ja tuloksen ero: liikevaihto on myyntien kokonaissumma, kun taas tulos on se osuus, joka jää jäljelle, kun kulut on katettu.

Kuvitellaan yritys, jonka liikevaihto on tasan 100 000 € vuodessa. Mitä tämä kertoo yrityksen kannattavuudesta? Ei vielä juuri mitään. Yritys on voinut käyttää esimerkiksi 100 000 € kuluihin samana aikana, jolloin liiketoiminnan tulos (liikevoitto) olisi 0 €. Tällöin sanotaan, että yritys on “omillaan”; kaikki myyntitulot menivät kuluihin, eikä voittoa (eikä tappiota) syntynyt. Nollatulos ei kuitenkaan kerro, mihin rahat ovat menneet – yritys on voinut maksaa palkkoja, materiaaleja, vuokria ja muita kuluja juuri tuon 100 000 € edestä. Esimerkiksi yhden hengen osakeyhtiössä yrittäjä voisi liikevaihdon ollessa 100 000 € nostaa itselleen palkkaa 70 000 € ja käyttää loput ~30 000 € muihin kuluihin, jolloin tilikauden tulos olisi 0 €. Yrittäjä on tässä tapauksessa silti saanut merkittävän korvauksen työstään (70 000 € palkkana), vaikka yrityksen virallinen tulos oli nolla. Tämä havainnollistaa, ettei suuri liikevaihto automaattisesti tee yrittäjää rikkaaksi – kaikki riippuu kulurakenteesta.

Jotta yritys tekisi voittoa, liikevaihdosta täytyy jäädä katetta kulujen jälkeen. Tyypillisesti laskukaava menee näin: liikevaihto – muuttuvat kulut (esim. materiaalihankinnat) – kiinteät kulut (kuten palkat, vuokrat) – poistot – rahoituskulut – verot = tilikauden voitto. Ensin liikevaihdosta katetaan yrityksen liiketoiminnan kulut ja mahdolliset poistot, jolloin saadaan liikevoitto (toiselta nimeltään liiketulos). Jos liikevaihdosta saadut tulot eivät riitä kattamaan kuluja, tuloksena on liiketappio. Liikevoittoon lisätään rahoitustuotot ja vähennetään rahoituskulut, ja lopuksi vähennetään verot – näin päädytään tilikauden tulokseen, joka kertoo yrityksen lopullisen voiton tai tappion verojen jälkeen.

Yhteenvetona: liikevaihto kuvaa yrityksen myynnin määrää, kun taas liiketulos ja nettotulos (tilikauden tulos) kuvaavat yrityksen kannattavuutta. Vaikka liikevaihto on tärkeä mittari (sillä ilman myyntiä ei voi olla voittoa), pelkkä liikevaihdon kasvattaminen ei riitä – kulujen hallinta on yhtä tärkeää. Monet aloittelevat yrittäjätkin huomaavat, että miljoonan euron liikevaihto voi tarkoittaa hyvin erilaista tulosta eri tilanteissa: jos kulut ovat 900 000 €, jää voittoa 100 000 €; mutta jos kulut ovatkin 1 100 000 €, on tulos -100 000 € (tappiolla). Siksi on aina tarkasteltava sekä liikevaihtoa että kuluja yhdessä.

Liikevaihto vs. myyntikate: Joissakin yhteyksissä puhutaan myös myyntikatteesta tai bruttokatteesta. Myyntikate saadaan, kun liikevaihdosta vähennetään vain myytyjen tuotteiden ja palveluiden muuttuvat kulut (kuten materiaalit ja alihankinnat). Myyntikateprosentti kertoo, kuinka suuren osan liikevaihdosta yritys saa pitää itsellään ennen kiinteitä kuluja. Tämäkin tunnusluku on hyödyllinen, mutta menee syvemmälle talousanalyysiin – tässä keskitymme liikevaihtoon yleisemmällä tasolla.

Mitä liikevaihto kertoo (ja ei kerro) yrityksestä?

Yrityksen liikevaihto tunnuslukuna: Liikevaihto on yksi ensimmäisistä luvuista, joihin kiinnitetään huomiota yritystä arvioitaessa. Se kertoo nopeasti yrityksen kokoluokan: on eri asia pyöriikö yrityksen vuotuinen liikevaihto tuhansissa, sadoissatuhansissa vai miljoonissa euroissa. Liikevaihdolla kuvataan yrityksen toiminnan laajuutta – suurempi liikevaihto tarkoittaa yleensä suurempaa liiketoimintaa. Esimerkiksi mikroyrityksen liikevaihto voi olla vain kymmeniä tuhansia euroja, kun taas pörssiyhtiöillä liikevaihdot ovat usein satoja miljoonia tai miljardeja. Liikevaihto mittaa suuruusluokkaa, mutta se ei yksin kerro toiminnan tehokkuudesta tai kannattavuudesta.

On tärkeää tulkita liikevaihtoa oikeassa kontekstissa. Pelkän euromäärän tuijottaminen voi johtaa harhaan, ellei huomioida yrityksen toimialaa ja muita taustatietoja. Esimerkiksi 100 000 euron liikevaihto vuodessa on yksinyrittäjälle (vaikkapa torikäsitöitä myyvälle artesaanille) valtava summa – se tarkoittaa, että tuotteita on mennyt kaupaksi todella hyvin. Sen sijaan autokauppiaalle 100 000 € liikevaihto on varsin pieni: se saattaa kertyä jo yhden vähän kalliimman auton kaupaksi saamisesta. Samoin konsultille tai muulle asiantuntijapalveluita myyvälle yksinyrittäjälle 200 000 € liikevaihto voi merkitä erinomaisen hyvää myyntiä ja luultavasti myös mukavaa voittoa (koska kulut ovat pienet), mutta valmistavaa teollisuutta harjoittavalle yritykselle samalla liikevaihdolla ei välttämättä kattaisi edes materiaali- ja palkkakustannuksia. Yritysten liikevaihtojen vertailu on mielekästä oikeastaan vain saman toimialan ja samankokoisten yritysten kesken.

Liikevaihtoa tarkastellessa on hyvä miettiä myös, mitä liikevaihto ei kerro. Kuten todettu, se ei paljasta mitään yrityksen kulurakenteesta tai kannattavuudesta. Korkeakin liikevaihto voi kätkeä alleen tappiollisen toiminnan, jos kulut ovat liian suuret. Toisaalta pieni liikevaihto ei automaattisesti tarkoita huonoa menestystä – jos yritys toimii pienellä mittakaavalla mutta hyvin kannattavasti, yrittäjälle voi jäädä enemmän rahaa käteen kuin monta kertaa isommasta liikevaihdosta raskailla kuluilla pyörivässä firmassa. Siksi sijoittajat ja analyytikot tarkastelevat liikevaihdon ohella aina myös katteita ja liikevoittoprosenttiaLiikevoittoprosentin laskukaava on liikevoitto / liikevaihto × 100 %. Se kertoo, monta prosenttia liikevaihdosta jää voitoksi. Perinteisesti yli 10 %:n liikevoittoa pidetään vahvana, 5–10 % tyydyttävänä tuloksena. Nämä ovat kuitenkin yleisiä suuntaviivoja – toimialojen välillä on eroja, ja esimerkiksi ohjelmistoalalla 15 %:n voittomarginaali voi olla normaalia, kun taas ruokakaupassa 5 % saattaa olla jo hyvä. Tärkeää on, että liikevaihtoa arvioidaan suhteessa yrityksen kuluihin, pääomaan ja henkilöstöön.

Yksi hyödyllinen tunnusluku on liikevaihto per työntekijä. Jakamalla yrityksen liikevaihto henkilöstön määrällä saadaan karkea mittari tuottavuudesta. Jos kahdella saman alan yrityksellä on molemmilla 1 miljoonan euron liikevaihto, mutta toisessa on 20 työntekijää ja toisessa 2 työntekijää (ja paljon automaatiota), on jälkimmäinen selvästi tehokkaampi toimija henkilöstöön nähden. Myös liikevaihdon jakaminen taseen kokonaispääomalla kertoo, kuinka tehokkaasti yritys käyttää pääomaansa (tätä mittaria kutsutaan pääoman kiertonopeudeksi). Nämä syvemmät analyysit menevät kuitenkin perusaiheemme ulkopuolelle – mainittakoon vain, että liikevaihdon suhteuttaminen muihin lukuihin on avain sen merkityksen ymmärtämiseen.

Liikevaihdon kehityssuunta on usein yhtä tärkeä kuin sen absoluuttinen määrä. Yrityksen kasvua mitataan tyypillisesti liikevaihdon kasvulla vuodesta toiseen. Jos liikevaihto kasvaa tasaisesti, se kertoo kysynnän kasvusta ja yrityksen laajentumisesta – edellyttäen että kasvu on kannattavaa. Vakaasti kasvava liikevaihto onkin usein merkki menestyvästä yrityksestä ja tekee siitä houkuttelevamman sijoittajien silmissä. Toisaalta liikevaihdon lasku useampana vuotena peräkkäin voi viestiä liiketoiminnan hiipumisesta tai kysynnän vähenemisestä, mikä on varoitusmerkki. Kuitenkin liikevaihdon pieneneminen ei aina ole huono asia – joskus yritys saattaa tarkoituksella karsia pois kannattamattomia tuotteita tai toimintoja, mikä pienentää liikevaihtoa mutta parantaa kannattavuutta. Esimerkiksi jos yhtiö luopuu tappiollisesta tuotelinjasta, sen myynti (ja siten liikevaihto) voi laskea, mutta samalla kulut vähenevät ja voitto kasvaa. Siksi liikevaihdon muutoksia tulkittaessa on hyvä katsoa kokonaiskuvaa.

Yhteenvetona tästä osiosta: liikevaihto on erittäin tärkeä yrityksen tunnusluku, joka kertoo liiketoiminnan koosta ja antaa lähtökohdan kannattavuuden arvioinnille. Se on kuitenkin vasta tarinan alku. Mitä liikevaihto kertoo? Se antaa suuntaviivat – on iso ero pyöriikö bisnes tuhansilla vai miljoonilla euroilla – mutta yrityksen menestyksen ymmärtämiseksi täytyy syventyä myös kuluihin ja suhteellisiin mittareihin. Liikevaihtoa tuleekin aina tulkita yhdessä muiden tunnuslukujen kanssa.

Mikä on hyvä liikevaihto?

Mikä on “hyvä” liikevaihto? Aloittelevana yrittäjänä tai yrityksen ulkopuolisena on luonnollista pohtia, paljonko liikevaihtoa pitäisi olla, jotta voisi sanoa yrityksen menestyvän. Yksiselitteistä euromäärää tähän ei ole olemassa. Hyvän liikevaihdon taso riippuu monesta tekijästä: toimialasta, yrityksen koosta, kustannusrakenteesta, yrittäjän tavoitteista ja siitä, kuinka paljon voittoa tavoitellaan. Kuten eräs asiantuntija toteaa: “Ei ole olemassa määritelmää sille, mikä euromäärä on hyvä liikevaihto. Se riippuu hyvin monesta asiasta”Hyvän liikevaihdon määrität loppujen lopuksi sinä itse, omien tavoitteidesi ja tarpeidesi pohjalta.

Nuori yrittäjä suunnittelee liiketoimintaansa kannettava tietokone apunaan. “Hyvä liikevaihto” on suhteellinen käsite – jokaisen yrittäjän on itse määriteltävä, millainen liikevaihto riittää kattamaan kulut ja tuottamaan toivotun toimeentulon.

Ajatellaan muutamaa esimerkkiä:

  • Jos olet yksinyrittäjä (esim. konsultti, kouluttaja tai freelanceri), jonka liiketoiminnan kulut ovat hyvin pienet, voi vaikkapa 50 000 € vuotuinen liikevaihto olla oikein hyvä. Jos tällä liikevaihdolla pystyt maksamaan itsellesi palkkaa riittävästi ja ehkä jää vielä hieman voittoakin, voit olla tyytyväinen. Yksinyrittäjälle 50 000 € liikevaihdosta saattaa jäädä merkittävä osa käteen, koska työn suorittamiseen ei liity isoja kuluja. Mikä on hyvä liikevaihto tässä tapauksessa riippuu siis siitä, riittääkö kyseinen taso sinulle itsellesi – onko se sinun tavoitteidesi mukainen ja turvaako se toimeentulosi?
  • Toisessa ääripäässä, jos yrityksesi valmistaa fyysisiä tuotteita, ja sinulla on vaikkapa 15 työntekijää sekä vuokrattuna tehdashalli kalliine koneineen, täytyy liikevaihdon olla huomattavan suuri vain kattaaksesi kaikki kulut. Kymmeniä tuhansia euroja kuukaudessa menee jo palkkoihin, vuokriin ja materiaaleihin ennen kuin yhtään voittoa on syntynyt. Tällöin esimerkiksi 50 000 € vuodessa olisi aivan liian vähän – liikevaihtotavoitteen on oltava ehkä satoja tuhansia euroja tai miljoonia, jotta toiminta olisi kannattavaa. Tässä tapauksessa “hyvä” liikevaihto voisi tarkoittaa esimerkiksi 1–2 miljoonaa euroa vuodessa, jotta yrittäjä pystyisi maksamaan kaikkien kulut ja saamaan itsekin korvauksen työstään.

Periaatteessa hyvä liikevaihto kattaa yrityksen kulut ja takaa yrittäjälle (sekä työntekijöille) toivotun toimeentulon. Tämä tarkoittaa, että liikevaihdon on oltava sen verran suuri, että kaikki juoksevat menot saadaan maksettua ja lisäksi jää voittoa (tai palkkaa yrittäjälle) riittävästi. Toimeentulon taso, johon yrittäjä on tyytyväinen, vaihtelee yksilöllisesti. Joku saattaa olla tyytyväinen pieneenkin palkkaan ja maltilliseen kasvuun, kunhan saa tehdä mieleistään työtä, kun taas toinen tähtää agressiiviseen kasvuun ja miljoonaluokan liikevaihtoihin. Hyvä liikevaihto onkin lopulta sellainen, joka mahdollistaa juuri sinun tavoitteidesi toteutumisen. Se voi yhdelle olla 100 000 € vuodessa, toiselle 10 miljoonaa – tärkeintä on, että liikevaihdon taso on linjassa yrityksen kulujen ja tavoitellun voittomarginaalin kanssa.

On myös syytä huomata, että liikevaihdon absoluuttista suuruutta tärkeämpää saattaa olla sen kehityssuunta ja suhteellisuus. Pieni mutta nopeasti kasvava liikevaihto voi kertoa potentiaalista ja tulevasta menestyksestä. Toisaalta suuri liikevaihto, joka junnaa paikoillaan tai laskee, voi olla varoitusmerkki ellei taustalla ole jokin tietoinen strateginen syy. Siksi hyvä liikevaihto on dynaaminen käsite: yrityksen eri elinkaaren vaiheissa “hyvä” taso voi muuttua. Aloitusvaiheessa tavoitteena voi olla saavuttaa jokin minimiliikevaihto, jolla toiminta on kestävällä pohjalla, kun taas myöhemmin hyvä liikevaihto voi tarkoittaa jatkuvaa kasvua ja markkinaosuuden voittamista kilpailijoilta.

Yhteenvetona: Mikä on hyvä liikevaihto? Siihen ei ole olemassa yleispätevää vastausta euroina. Jokaisen yrittäjän on itse määriteltävä tavoitteensa ja arvioitava liikevaihtoa suhteessa kuluihin ja haluttuun tuottoon. Tärkeää on, että liikevaihto on riittävä kattamaan kulut ja tuottamaan halutun elannon – kaikki ylimenevä on plussaa ja mahdollistaa kasvun tai lisäinvestoinnit.

Liikevaihto Suomessa – rajapyykit ja velvoitteet

Suomessa liikevaihto on paitsi taloudellinen mittari myös useiden lakisääteisten velvoitteiden ja luokittelujen perusta. Yritysten liikevaihtoa käytetään esimerkiksi yritysten koon määrittämisessä virallisissa tilastoissa ja rajanvetona erilaisille säännöksille. Tässä luvussa tarkastelemme, miten liikevaihto näkyy suomalaisessa yritystoiminnan sääntelyssä ja käytännöissä.

Yritysten kokoluokat liikevaihdon perusteella

Yksi tapa hahmottaa liikevaihdon vaihteluväliä on tarkastella yritysten kokoluokittelua. Tilastokeskuksen ja EU:n määritelmien mukaan yritykset jaetaan kokoluokkiin muun muassa liikevaihdon perusteella. Mikroyritykseksiluokitellaan yritys, jonka liikevaihto on alle 2 miljoonaa euroa vuodessa. Pienyrityksenä pidetään yritystä, jonka liikevaihto jää alle 10 miljoonan euron. Keskisuurten yritysten rajana on puolestaan 50 miljoonaa (ja suurten tätä suurempi liikevaihto). Näissä luokituksissa huomioidaan myös henkilöstömäärä ja tase, mutta liikevaihto on keskeinen tekijä. Suurin osa suomalaisista yrityksistä on mikroyrityksiä, joiden liikevaihto on varsin pieni – usein alle 200 000 € vuodessa – kun taas muutamat suuryritykset hallitsevat miljardiluokan liikevaihtoja.

Esimerkkinä liikevaihtojen mittaluokista voidaan mainita Suomen suurimpia yrityksiä. Vuonna 2023 Suomen suurin yritys liikevaihdolla mitattuna oli Neste, joka ylsi noin 15,8 miljardin euron liikevaihtoon. Muita liikevaihtokärjessä olevia olivat mm. Nokia (konsernina), S-ryhmän keskusorganisaatio (SOK) ja eri teollisuusyritykset, joiden liikevaihdot liikkuvat useissa miljardeissa. Suurin osa suomalaisista yrityksistä on kuitenkin pieniä: Tilastojen mukaan Suomessa on vain joitakin satoja yrityksiä, joiden liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa, mutta kymmeniä tuhansia yrityksiä, joilla liikevaihto on alle miljoonan. Liikevaihdot vaihtelevat siis valtavasti toimialasta ja yrityksen skaalasta riippuen. Tämä alleviivaa aiemmin mainittua pointtia, että liikevaihtoa kannattaa aina tarkastella suhteessa toimialaan ja yrityksen kokoluokkaan.

Liikevaihdon vaikutus yrityksen velvollisuuksiin

Monet yritystoimintaan liittyvät velvollisuudet ja rajanvedot perustuvat liikevaihdon suuruuteen. Tässä keskeisimmät liikevaihtoon sidotut rajapyykit Suomessa:

  • Arvonlisäverovelvollisuus: Yrityksen on liityttävä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos kalenterivuoden liikevaihto ylittää 15 000 euroa (vuonna 2021 ja aiemmin raja oli 10 000 €, sittemmin nostettu 15 000 €) – vuoden 2023 alusta alkaen raja on ollut 15 000 €. Huom: Aiempien lähteiden mukaan raja oli 20 000 €, mutta tämä on päivittynyt ajan myötä. (Tarkista voimassaoleva raja verottajalta; käytämme esimerkkinä 20 000 € aiemman lähteen pohjalta.) Eli jos yritys arvioi liikevaihtonsa ylittävän 20 000 € kuluvana tai seuraavana vuonna, sen tulee ilmoittautua ALV-rekisteriin. Alle rajan jäävät yritykset voivat toimia ilman ALV-velvollisuutta, mikä tarkoittaa että ne eivät lisää arvonlisäveroa hintoihinsa, mutta toisaalta eivät voi vähentää ostoihinsa sisältyvää ALV:ia. (Huomaa, että vapautus on vapaaehtoinen – pienikin yritys saa halutessaan liittyä ALV-rekisteriin.)
  • Arvonlisäveron ilmoitus- ja maksujakso: Liikevaihdon suuruus vaikuttaa siihen, kuinka usein yrityksen on annettava ALV-ilmoitukset ja maksettava arvonlisäverot. Suomessa pienet yritykset saavat helpotusta ilmoitusrytmiin. Jos yrityksen liikevaihto on enintään 30 000 € vuodessa, se voi ilmoittaa ja maksaa arvonlisäveron kerran vuodessa (vuosimenettely). Liikevaihdon ollessa alle 100 000 € ilmoitukset ja maksut voi hoitaa neljännesvuosittain. Yli 100 000 € liikevaihdolla arvonlisävero tulee ilmoittaa ja maksaa kuukausittain. Tämä porrastus keventää pienten yritysten hallinnollista taakkaa.
  • Tilintarkastusvelvollisuus (osakeyhtiöt): Pienet osakeyhtiöt voivat tietyin edellytyksin jättää tilintarkastajan valitsematta. Laissa on kolme kriteeriä, joista liikevaihto on yksi: tilikauden (ja sitä edeltävän tilikauden) aikana korkeintaan yhden seuraavista ehdoista tulee täyttyä, jotta tilintarkastajaa ei tarvitse valita: (1) liikevaihto yli 200 000 €, (2) taseen loppusumma yli 100 000 €, tai (3) palveluksessa keskimäärin yli 3 henkilöä. Jos kaksi tai kolme näistä ylittyy, yhtiön on valittava KHT/HT-tilintarkastaja. Toisin sanoen, liikevaihto yli 200 000 € kahdella peräkkäisellä tilikaudella laukaisee käytännössä tilintarkastusvelvollisuuden (mikäli myös vähintään toinen muista ehdoista ylittyy). Moni pieni yritys pysyy tämän rajan alla ja välttyy tilintarkastuksen pakollisuudelta.
  • Tilinpäätöksen laatiminen (toiminimet): Yksityisellä elinkeinonharjoittajalla (toiminimiyrittäjällä) on hieman kevyemmät vaatimukset kuin osakeyhtiöllä, mutta liikevaihto vaikuttaa myös toiminimen velvoitteisiin. Pääsääntöisesti toiminimiyrittäjä joutuu laatimaan tilinpäätöksen vain, jos tilikausi on muu kuin kalenterivuosi tai jos sekä päättyneellä että edeltävällä tilikaudella vähintään kaksi seuraavista rajoista ylittyy: (1) liikevaihto 700 000 € tai enemmän, (2) taseen loppusumma 350 000 € tai enemmän, (3) palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä tai enemmän. Käytännössä hyvin harva toiminimi ylittää nämä rajat, joten suurin osa pienistä toiminimistä ei ole tilinpäätösvelvollisia (poislukien verotusta varten laadittava tuloslaskelma ja tase). Vaikka tilinpäätös ei olisi pakollinen, se voidaan silti laatia vapaaehtoisesti – esimerkiksi pankki saattaa sitä vaatia lainaneuvotteluissa, jos yritys hakee rahoitusta.
  • Yritysrahoitus ja lainat: Kun yritys hakee rahoitusta (esim. pankkilainaa tai sijoittajaa), liikevaihto on yksi keskeinen tekijä, johon rahoittajat kiinnittävät huomiota. Usein tuoreelta yritykseltä saatetaan edellyttää tietyn minimiliikevaihdon saavuttamista ennen kuin merkittävä rahoitus myönnetään. Esimerkiksi pankki voi katsoa, että yrityksen liikevaihdon tulee ylittää vaikkapa 50 000 € vuodessa, jotta se osoittaa riittävää liiketoiminnan volyymiä lainan takaisinmaksuun. Suurempi ja vakaampi liikevaihto luo uskottavuutta – se viestii, että liiketoiminnalla on kysyntää ja kassavirtaa tulee sisään säännöllisesti. Liikevaihto ei toki yksin ratkaise rahoituspäätöstä (myös kannattavuus, vakuudet ym. vaikuttavat), mutta se on yksi kriteeri, joka helposti tulee vastaan: hyvin alhaisella liikevaihdolla yritys saatetaan katsoa vielä liian pieneksi tai riskialttiiksi isommalle lainalle.

Edellä mainittujen lisäksi liikevaihto tulee esiin monissa muissakin yhteyksissä. Esimerkiksi julkisten hankintojen kilpailutuksissa saatetaan asettaa vaatimuksia tarjoajan vähimmäisliikevaihdolle tiettynä vuonna, jotta varmistutaan yrityksen kyvystä hoitaa sopimus. Samoin erilaiset yritystuet tai verohuojennukset (kuten pienille yrityksille tarkoitettu ALV-alarajahuojennus) perustuvat liikevaihdon määriin. Liikevaihto Suomessa on siis muutakin kuin talouskatsauksissa pyöriviä lukuja – se on konkreettinen mittari, johon kytkeytyy verotus, byrokratia ja liiketoiminnan raamit.

Erityisesti aloittavan yrittäjän on hyvä tiedostaa nämä liikevaihtoon liittyvät rajapyykit. Heti yritystä perustaessa joutuu usein arvioimaan ensimmäisen vuoden liikevaihtoa esimerkiksi starttirahahakemuksessa tai liiketoimintasuunnitelmassa. Arviot voivat osua huti, mutta ne antavat suuntaa ja auttavat mm. ALV-velvollisuuden selvittämisessä ja verojen suunnittelussa. Lisäksi, kun yritys kasvaa, on ennakoitava milloin vaikkapa tilintarkastusvelvollisuus tulee ajankohtaiseksi liikevaihdon kasvaessa. Onneksi Suomessa viranomaisten ohjeistukset ovat selkeät ja raja-arvot tunnettuja, joten yrittäjä ei jää yksin näiden selvittämisessä.

Yhteenveto

Liikevaihto on yksi yritystoiminnan keskeisimmistä käsitteistä. Se tarkoittaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden myynnistä saatujen tuottojen kokonaismäärää tiettynä ajanjaksona, ilman hintoihin sisältyvää arvonlisäveroa. Liikevaihto lasketaan tavallisesti tilikausittain, mutta sen kehitystä voidaan seurata tiheämminkin osana yrityksen talouden seurantaa. Se antaa nopean kuvan yrityksen koosta ja markkina-asemasta: on iso ero, pyöritetäänkö muutaman tuhannen euron sivutoimista toiminimeä vai miljardiluokan pörssiyhtiötä.

On kuitenkin kriittistä ymmärtää, että liikevaihto ei kerro kaikkea. Suuri liikevaihto kuvastaa toiminnan laajuutta, muttei takaa voittoa – kulurakenne ratkaisee, jääkö viivan alle voittoa vai ei. Siksi liikevaihtoa tulkittaessa on aina katsottava myös yrityksen kuluja ja kannattavuutta kuvaavia tunnuslukuja. Liikevaihdon ja tuloksen ero on perusasioita: liikevaihto on myyntien summa, tulos on voitto kulujen jälkeen. Molempia tarvitaan terveessä liiketoiminnassa: ilman liikevaihtoa ei ole mitä jakaa, mutta ilman voittoa liiketoiminta ei ole kestävällä pohjalla.

Mikä on hyvä liikevaihto? Tähän kysymykseen emme löytäneet yhtä lukua, koska sellaista ei ole. Hyvä liikevaihto on suhteellinen käsite – se riippuu toimialasta, yrityksen koosta ja yrittäjän tavoitteista. Oleellista on, että liikevaihto riittää kattamaan kulut ja tuomaan halutun toimeentulon. Pienelle yritykselle jo muutaman kymppitonnin liikevaihto voi olla hyvä, kun kulut ovat matalat, kun taas isommassa yrityksessä vaaditaan paljon suurempia myyntimääriä. Jokainen yrittäjä määrittelee oman “hyvän” liikevaihtonsa: se taso, johon pyritään ja jolla oma liiketoiminta on kannattavaa ja mielekästä.

Lopuksi, liikevaihto Suomessa on lukema, johon kiteytyy paljon. Se vaikuttaa yrityksen velvollisuuksiin (ALV-rekisteri, tilinpäätös- ja tilintarkastusvelvollisuus) ja sitä käytetään vertailukohtana niin pankkien laina-arvioissa kuin yritysten kokoluokan määrittelyissä. Suomalaisessa yhteiskunnassa yritysten liikevaihtoja seurataan myös julkisesti – esimerkiksi mediassa raportoidaan suurimpien yritysten liikevaihtoja ja niiden muutoksia vuosittain. Tämä kaikki kertoo liikevaihdon merkityksestä: se on yksinkertainen luku, mutta sen avulla voidaan kertoa paljon yrityksen tarinasta.

Yhteenvetona voidaan todeta, että jokaisen yrittäjän ja yritystoiminnasta kiinnostuneen kannattaa ymmärtää, mitä liikevaihto tarkoittaamiten liikevaihto lasketaan ja miten sitä tulkitaan. Liikevaihto on yrityksen talouden peruspilari – sen kasvattaminen on yleensä liiketoiminnan keskeinen tavoite, kun taas kannattavuuden varmistaminen on toinen yhtä tärkeä tavoite. Kun nämä molemmat osa-alueet ovat hallussa, on yrityksellä hyvät edellytykset menestyä. Liikevaihdon seuraaminen ja sen syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen auttavat tekemään parempia päätöksiä, olipa kyseessä sitten yksinyrittäjän arki tai suuryrityksen strategia. Ja lopulta, liikevaihto on vain väline – tärkeintä on, mitä sillä saavutetaan: hyvinvoiva yritys, tyytyväiset asiakkaat ja kestävä liiketoiminta.

TL;DR: Liikevaihto = myyntituotot ilman ALV:ia. Se mittaa yrityksen koon rahassa. Laske se summaamalla kaiken myynnin tulot (ilman veroa). Liikevaihto ei ole sama kuin voitto – muista kulut! Hyvä liikevaihto on sellainen, joka kattaa kulut ja tuottaa yrittäjälle riittävän toimeentulon, eli riippuu tilanteesta. Suomessa tietyt rajat (15 000 €/20 000 € ALV-rajat, 700 000 € tilinpäätösraja jne.) ohjaavat, mitä velvollisuuksia liikevaihdosta seuraa. Ymmärrä liikevaihtosi ja seuraa sen kehitystä – se on yksi parhaista kompassi­lukemista yrityksesi suunnan arviointiin. 

Saatat pitää myös näistä